Service & Underhåll
Skötsel och underhåll ska ske löpande efter att hissen tagits i drift. Vid denna kontrolleras hissens funktioner enligt hissens skötselinstruktion. I skötsel ingår typiskt städning, smörjning och justering. Skötseln ska ske fortlöpande, dvs. man kan inte vänta med att kalla på ett skötselföretag tills hissen gått sönder och man får inte heller strunta i de skötselanvisningar som gäller för den aktuella hissen.
Serviceavtal
Med ett serviceavtal med Elevata kan du vara trygg i att vi alltid kan hjälpa dig. Tack vare vår stora bredd och erfarenhet kan vi utföra service på alla hissar, oavsett tillverkare, hisstyp och årsmodell. Våra serviceteknikerna finns på fältet för att snabbt kunna vara på plats. De har erfarenhet och en bred teknisk kompetens, dessutom är de engagerade och trevliga. Vi tror på ett personligt bemötande och har högt kvalitetstänkande.
Vi hjälper dig gärna med att teckna ett serviceavtal som passar just dig. Kontakta oss redan idag så får du hjälp.
Besiktning
Fastighetsägaren ansvarar för att en årlig besiktning av hissen genomförs av ett oberoende ackrediterat besiktningsorgan. Besiktningsmannen ska vid besiktningen kontrollera att alla säkerhetsanordningar fungerar på rätt sätt och säkerställa att hissen har fått tillfredsställande skötsel.
Den årliga besiktningen befriar dock inte fastighetsägaren från ansvar. Det är du som fastighetsägare som har ansvaret för att hissen hålls i gott skick och sköts på ett riktigt sätt. Skulle hissen börja fungera dåligt är det ditt ansvar att den stängs av.